Stopy aluminium jako materiał do budowy mostów stosuje się od 1933 r. W czasie ponad 70 lat wybudowano kilkadziesiąt różnego rodzaju aluminiowych mostów drogowych, głównie w USA, Skandynawii i Holandii. Powodem stosowania stopów aluminium w mostach są takie zalety stopów, jak wysoka trwałość, mały ciężar, duże możliwości kształtowania konstrukcyjnego, formowalność, łatwość wytwarzania i transportu elementów, recykling, itp. Współczesny postęp inżynierii materiałowej doprowadził do powstania nowej generacji stopów aluminiowych o bardzo dobrych cechach wytrzymałościowych oraz o podwyższonej trwałości. Pozwoliło to na szersze zastosowanie tego materiału m.in. w budownictwie komunikacyjnym. Obecnie można wyróżnić kilka obszarów mostownictwa, w których stopy aluminium znajdują zastosowanie. Są to m.in.: pomosty aluminiowe do modernizacji mostów istniejących, mosty wojskowe, kładki dla pieszych oraz przęsła mostów drogowych. Ten ostatni obszar zastosowań stopów aluminium w mostownictwie jest przedmiotem artykułu, w którym przedstawiono historię, współczesność oraz perspektywy drogowych mostów aluminiowych.