Opublikowane: 2024-04-10

Bezzałogowe statki powietrzne w systemie bezpieczeństwa ruchu drogowego

Katarzyna Bolz , Gabriel Nowacki

Abstrakt

W artykule przedstawiono potencjalne możliwości zastosowania dronów w systemie bezpieczeństwa ruchu drogowego (BRD), przewidywane na podstawie ewolucji technologii bezzałogowej. Zaprezentowano wymagania stawiane użytkownikom (operatorom) technologii bezzałogowych statków powietrznych (BSP) w odniesieniu do BRD. Problem badawczy sformułowano na podstawie doświadczeń oraz badań nad BSP operującymi nad drogami, skrzyżowaniami oraz w środowisku kolizji i wypadków w ruchu drogowym. Dokonano bilansu szans i zagrożeń w odniesieniu do użycia BSP w BRD. Zbadano nastroje społeczne w odniesieniu do kwestii świadomości prawnej operatów dronów. Podjęto próbę wskazania możliwości kształtowania świadomości prawnej oraz odpowiedzialności karnej wraz z analizą zaimplementowanych dotychczas środków zaradczych. Wskazano koncepcję bezpiecznego przepływu ruchu statków bezzałogowych w przestrzeni powietrznej. Podjęto próbę oceny potencjału wsparcia systemu bezpieczeństwa ruchu drogowego przez użycie wyspecjalizowanych BSP. Z przeprowadzonych badań wynika, że zastosowanie dronów w BRD umożliwi identyfikację ruchu drogowego w czasie rzeczywistym z bardzo dobrą dokładnością (kamery o wysokiej rozdzielczości), w tym identyfikację pojazdów, pieszych oraz rowerzystów, a także sprawdzanie prędkości pojazdów, określanie długości kolejek na skrzyżowaniach, pomiar natężenia ruchu, wykrywanie naruszeń przepisów ruchu drogowego oraz identyfikację miejsc niebezpiecznych czy ostrzeganie kierowców o potencjalnych zagrożeniach.

Słowa kluczowe:

BRD, BSP, dronostrada, świadomość społeczna, współczesne zagrożenia.

Pobierz pliki

PDF

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.